Friday, June 21, 2013

Kebijaksanaan "Designer" Membuatkan Penonton Terlentok!!!

Salamm...

Hari ini rajin pulak nak menulis...nak kata free tak lah free sangat...Tengah buat proposal Tesis...saja break sekejap-kejap sambil cari idea pasal proposal tuu..

Nak bincang tajuk "Kebijaksanaan Designer Membuatkan Penonton Terlentok"...bunyi cam best jer kerja designer ni kan? Memang best kalau tahu cara nak bagi orang best laa...

Designer mana ni? apa yang saya maksudkan disini ialah Set Designer, Prop Designer, Sound Designer, Costume Designer, Makeup Designer, Multimedia Designer dan banyak lagi mengikut jenis produksi laa..Sebenarnya Pengarah, Penulis, Pelakon, Penyanyi, Pemuzik, Komposer, Penggubah Lagu, Koreografer, Krew dan yang lain-lain lagi, asalkan memberi ilham kreatif kepada sesebuah produksi itu, juga dikatakan sebagai Designer..

Bagaimana nak bagi penonton lentok? 

Pengetahuan asas sebagai designer adalah, bagaimana ingin memanipulasikan pemikirian (psikologi) penonton. Manusia akan lentok atau akan tertumpu kepada sesuatu perkara yang mereka  'lihat' (sight) dan perkara yang mereka 'dengar' (sound). Maknanya penonton akan menggunakan 2 deria utama ketika mereka berada dalam panggung ketika menyaksikan sesebuah persembahan samada seni pentas atau seni filem & video. Seperkara lagi, perkara yang sentiasa membantu designer dalam proses memanipulasikan psikologi penonton ialah kebanyakkan persembahan dipersembahkan dalam suasana yang gelap. Tujuan panggung digelapkan adalah bagi menutup pemikiran penonton supaya tertumpu kepada pentas atau layar semata-mata. Sebab itulah, ketika menonton kita akan lupa segala masalah lain dan tertumpu kepada persembahan sahaja. 

Pengetahuan kedua sebagai designer adalah bagaimana ingin menjiwai perasaan semula jadi penonton melalui 'colur and texture'. 

Mengikut Jonathan Dee and Lesley Taylor (2002) : 

"Colour is in found in every part of our lives. It enhances our mood, lifts our spirits, affects our emotions and behaviour and influences the way we see ourselves and others".

Dalam buku "Colour Therapy or Colour Psycology" memperjelaskan tentang definisi warna yang memberi makna tertentu kepada emosi manusia. Sebagai contoh: warna biru - nyaman, malam, sejuk, romantik & warna merah- marah, api, benci, dendam, ganas, darah & hijau - subur, nyaman, bersih, segar & kuning atau terang - ceria, gembira, siang, panas.

'Texture' adalah merujuk kepada bentuk atau bahan yang digunakan oleh Designer khususnya bahan-bahan pembuatan set, prop, kostum dan lain-lain lagi. 

Sebenarnya kehidupan seharian kita memang terlibat dengan 'colour and texture' ini. Misalnya memilih warna baju dengan corak, memilih warna dinding rumah dengan tingkat rumah, memilih beg tangan dengan baju atau kasut yang dipakai, memilih baju dan seluar yang dipakai..macam-macam lagi lah menunjukkan bahawa kita sentiasa di pengaruhi oleh  'colour and texture'. Itulah realiti kehidupan manusia hari ini tanpa mengira Agama, Bangsa dan Negara..Realiti itulah perasaan semulajadi penonton..kan?

Jadi apa langkah seterusnya?

Apabila seorang designer telah menerima naskah seperti skrip (teater atau filem), lagu dan senikata (muzik), lagu, segmen atau gerak (tarian). Naskah-naskah tersebut dicipta melalui pengalaman penulis samada dilihat, didengar, dianaslis, dibincang dan sebagainya. Kebanyakkan idea penulis adalah mengangkat realiti kehidupan manusia itu sendiri samada memaparkan kebencian, kemarahan, dendam, cinta, sayang, suka, sedih, sayu dan berbagai-bagai lagi..

Apabila menonton, penonton akan cenderung kepada emosi-emosi tersebut, lebih-lebih apabila ia dipadankan dengan 'colour and texture' yang dihasilkan oleh seseorang designer. Seorang designer hendaklah melakukan kajian yang terperinci setiap peristiwa yang terdapat dalam sesebuah naskah itu, dan cuba mentafsirkan setepat mungkin dengan realiti kehidupan manusia sebagaimana yang diterangkan di atas. Apabila gambaran peristiwa atau skrip tersebut bergabung dengan 'colour and texture', pandangan mata penonton akan tertumpu menghayati paparan kehidupan mereka itu. Sebagai contoh: jika babak sepasang kekasih yang berada dalam suasana warna biru, dengan lampu yang samar, dengan kerusi yang mahal, cantik, berhias kemas akan membawa psikologi penonton ke alam realiti tersebut, seolah-olah memaparkan kehidupan mereka juga. 

Dalam suasana tersebut, peranan 'sound' pula yang mengeluarkan bunyian lagu dengan irama yang tenang, yang akan membawa seribu kenangan lampau..dalam keadaan sedemikian, sebenarnya psikologi penonton sedang dimanipulasikan oleh designer ke dalam sebuah imaginasi antara ilusi dan realti. Apabila pertembungan ilusi dan realiti berlaku, maka psikologi manusia akan menterjemahkannya menjadi suatu emosi; samada cinta, sayang, marah atau sebagainya berdasarkan peristiwa yang digambarkan. 

Adalah diharapkan pembaca dapat membayangkan apa yang saya cuba terangkan di atas. Sebenarnya agak sukar untuk menerangkan dengan terperinci tentang bagaimana ingin memanipulasikan pemikiran penonton melalui perkataan. Ia memerlukan latihan secara praktikal.

Mudah-mudahan ia memberi sedikit panduan kepada designer seni persembahan di luar sana dalam melakukan gerak kerja sebagai designer...:-)