PENGARAH ARTISTIK: MALAYSIA VS BARAT - Back Stage Call

PENGARAH ARTISTIK: MALAYSIA VS BARAT



Salamm..

Kefahaman dan amalan tentang tugasan seorang Pengarah Artistik telah mendatangkan banyak persoalan di negara ini. Ada yang faham macam ni...ada yang faham macam tu..akhirnya menjadi dua ikutan macam mazhab pulak...(gurau jer). Pengalaman saya sendiri pun jadi cam tu masa kerja di Istana Budaya dulu...apabila bercakap dan bekerja dengan orang tempatan saya guna definisi Pengarah Artistik yang orang tempatan faham lah...apabila jumpa orang Barat (western) saya guna definisi lain mengikut apa yang orang Barat guna la pulak..

Jadi nak pakai yang mana satu ni? Terpulanglah!!!

Pada saya, saya akan guna istilah yang telah digunapakai secara global dan profesional, kerana ilmu atau istilah sebegini kita tidak perlu cipta atau agak-agak, kerana istilah tersebut telah diiktiraf dan digunapakai secara meluas dan telah membawa kejayaan kepada individu atau organisasi yang telah mengamalkannya. Dalam aspek lain, istilah itu juga telah menjadi rujukan pada peringkat akademik dan mana-mana institusi pengajian seni seluruh dunia. 

Jadi apa maksud atau definisi "Pengarah Artistik" ni ya?

Mengikut Peter Dean (2002): 

"The Artistic Director is responsible for choosing the productions that the theatre will mount, and for directing a number of them. An artistic director needs to be an experienced director of wide range of productions. He or she will have the additional vision, imagination, planning and communication skills to programme and 'sell' to the board, the  senior management team, staff and audience a whole season of productions".

Mengikut Elizabeth Sweeting (1969):

"The Artistic Director is finally and often personally responsible for the policy of the theatre. His choice of plays embodies the particular character of the theatre, based on a combination of personal predilection and sense of what is acceptable to his audience". 

Mengikut Francis Reid (1983):

"An Artistic Director responsible for programme structure and performance standards".

Mengikut American Assosiation of Community Theatre (AACT):

The Artistic Director is responsible for conceiving, developing, and implementing  the artistic vision and focus of the organization, and for major decisions about the ongoing development of the aesthetic values and activities, after extensive consultation with the chief administrative officer. 

Mengikut Theatrecraft.com: 


ARTISTIC DIRECTOR - Normally in charge of the programming of a venue. May also direct shows. 


Mengikut amalan di Malaysia dari dahulu hingga kini:


Artistic Director atau Pengarah Artistik adalah orang yang bertanggungjawab terhadap visual sesebuah produksi, seperti rekaan set, rekaan props, rekaan cahaya, rekaan audio, rekaan kostum, rekaan solekan, rekaan multimedia dan lain-lain yang berkaitan dengan bentuk konsep sesebuah persembahan. Pengarah Artistik akan dibantu oleh pereka-pereka yang terlibat dalam sesebuah produksi itu. 

Mengikut data-data di atas, adalah ternyata bahawa kita telah menggunakan definisi dan amalam yang berbeza dari orang-orang yang telah berjaya dalam industri ini. Pengarah Artistik amalan kita lebih cenderung menjadi seorang pekerja kreatif yang terlibat secara langsung dengan sesebuah produksi, dimana kerja-kerja tersebut sepatutnya dilakukan oleh Sinografer (Scenographer), Pereka Produksi (Production Designer) atau Pengarah Seni (Art Director). Masyarakat luar mengamalkan tugasan seorang Pengarah Artistik adalah orang yang bertugas dalam pejabat menjadi pembuat dasar atau hala tuju sesebuah organisasi, dan pada masa yang sama beliau juga boleh turun padang bertindak sebagai seorang Pengarah Persembahan. 

Jadi persoalannya, apabila kita kata ingin mengamalkan cara kita sendiri dan tidak mahu mengikut amalan orang lain khususnya negara Barat, saya rasa kita perlu  semak balik pendirian tersebut, kerana hari ini dalam semua hal, kita telah diwajarkan kearah kemajuan secara global. Kemajuan secara global adalah pemikiran kolonisme. Pemikiran kita yang sentiasa mencari persembahan yang lain dari yang lain khususnya mengadaptasikan peralatan moden dalam persembahan adalah pengaruh Barat. Membina sebuah Istana Budaya yang mempunyai teknikal yang canggih dan berharga RM 210 juta juga adalah pengaruh Barat. Penonton yang berpusu-pusu memenuhi Panggung Sari Istana Budaya kerana terpengaruh dengan teater muzikal juga pengaruh Barat.

Dengan ertikata lain, kita tidak boleh lari dari hakikat tersebut. Ia termasuk juga lah dengan definisi atau amalan kerja seorang Pengarah Artistik yang telah didefinisikan oleh Barat itu. Bagi saya kita perlu akur dan mungkin juga menerima budaya kerja yang sistematik dan teratur oleh mereka-mereka ini, kerana mereka telah pun berjaya membawa industri mereka menjadi sebuah industri yang berpendapatan tinggi mencecah Billion Dollars atau Billion Pounds. 


Jika kita cuba melawan arus, kita akan kekal meletakkan industri kita sebegini selamanya..

Terpulanglah!!! :-)







Post a Comment

0 Comments