ISTANA BUDAYA (IB) PEMANGKIN PEMBANGUNAN SENI PEMENTASAN MALAYSIA - Back Stage Call

ISTANA BUDAYA (IB) PEMANGKIN PEMBANGUNAN SENI PEMENTASAN MALAYSIA

Salam...dan selamat tahun baru 2014

Pada tulisan kali ini saya ingin memperkatakan tentang sebuah panggung teater idaman ramai...juga telah menyimpul seribu kenangan pahit dan manis bagi mereka yang telah berusaha untuk membina panggung tersebut agar menjadi kenyataan...serta harapan pelbagai pihak agar panggung tersebut menjadi bukti keagungan seni pementasan di Malaysia...




Sudahkah anda mengenali IB dengan secara dekat? maksud saya pernah menonton persembahan pentas di IB?...pernah bekerja di IB? pernah melawat persekitaran IB? kalau yang dah pernah... tentu sudah tahu dan mengenali apa itu IB...kalau yang belum pernah mari kita mengenalinya secara lebih dekat lagi...mudah-mudahan ia memberi ruang dan peluang untuk kita sama-sama berfikir dan menghayati kenapa kita perlu ada IB di negara ini...

Mempunyai panggung teater yang canggih adalah lambang kepada kecemerlangan seni persembahan pentas bagi sesebuah negara khususnya negara maju...contohnya terlalu banyak jika kita ingin sebut di sini..yang disebut-sebut orang adalah seperti UK terkenal dengan West End dan USA terkenal dengan Broadway.  

Di Malaysia, kita telah berura-ura ingin memiliki panggung yang terbaik ini sejak tahun 1964 lagi..kemudian diperkuatkan lagi pada tahun 1971 ketika Kongres Kebudayaan Kebangsaan berlangsung...akhirnya pada tahun 1995 baharulah terbina sebuah panggung yang bertaraf dunia itu...yang amat canggih dan terkini peralatan pementasannya..

Canggih sangat ke pentas IB ni?

Ya...memang canggih!! kalau dah harga pembinaannya mencecah RM210 juta ketika itu...sudah tentu ia bukan calang-calang panggung teater... kan? Sewaktu pembinaannya sekitar tahun 1997, saya sendiri telah berjumpa dengan orang yang bertanggungjawab dalam merealisasikan kecanggihan pentas tersebut iaitu Dr. Malcom White dan Robin Ray...mereka berdua inilah yang telah mereka bentuk kecanggihan teknikal pentas IB..manakala bangunan IB pula di rekabentuk oleh Arkitek Kamar Yaakob...anggaran kos untuk kecanggihan pentas sahaja berjumlah RM60 juta...

Kecanggihan IB adalah tertumpu pada bahagian pentasnya atau dipanggil 'bahagian dapur'...ruang pentas yang sangat luas dan besar..ia termasuk sistem pergerakan pentas (wagon system dan stage lift), sistem penggantungan (fly system), sistem komunikasi antara SM dan petugas-petugas yang lain (communication system), sistem cahaya, sistem audio, sistem multimedia dan lain-lain lagi. 

Penonton akan teruja dengan unsur-unsur kekaguman yang ditunjukkan dalam sesebuah pementasan di IB khususnya apabila peralatan persembahan seperti set dan prop yang akan memasuki ruang pentas menggunakan sistem pergerakan pentas dengan menggunakan kawalan komputer..penampilan set atau prop yang menggunakan teknik sebegini adalah merupakan suatu kesan pembangunan teknologi yang terdapat dalam seni persembahan pentas masa kini dan telah membuahkan hasil serta mendapat tempat di hati khalayak seni persembahan pentas di seluruh dunia.

Selain itu, sistem pencahayaan dan sistem audio yang terkini juga telah membantu menaikkan lagi unsur-unsur spectacular dalam sesebuah persembahan. Tidak ketinggalan juga sistem multimedia dengan imej grafik atau animasi yang digunakan bagi menyokong kesan artistik dalam menggambarkan sesuatu visual persembahan. 

Perlu ke IB secanggih itu?

Ya...perlu..sebab dunia pementasan juga sama seperti industri-industi lain yang harus dilihat sebagai sebuah industri yang mampu memberi pendapatan ekonomi kepada golongan yang memilih kerjaya dalam industri ini. Malah, ia juga mampu memberi pulangan kepada ekonomi negara. Ini terbukti di negara-negara maju bahawa industri ini telah memberi pendapatan yang lumayan kepada syarikat-syarikat yang menerbitkan produksi yang canggih. Sebagai contoh, Cameron Mackintosh dari UK telah menjadi jutawan dalam industri ini dengan menerbitkan beberapa produksi yang popular seperti Miss Saigon, Les Miserables, Merry Poppins, Phantom of the Opera dan lain-lain lagi. 

Jika pihak-pihak tertentu tidak melihat perkara ini sebagai cabang industri sudah tentu dunia pementasan di Malaysia akan malap dan tidak berkembang seperti hari ini. Bagi mengangkat industri ini setanding dengan pencapaian di negara-negara maju, sudah tentu Malaysia juga harus mempunyai panggung teater secanggih negara lain juga. Hari ini, walaupun belum menjadi sebuah industri yang besar, namun saya melihat ia telah memberi impak yang besar terhadap pembangunan khalayak seni persembahan pentas di negara ini. Pada masa yang sama, penonton hari ini juga telah sanggup untuk membayar satu tiket bagi sesebuah persembahan dengan harga mencecah RM300. Ia amat ketara sekali jika dibandingkan dengan harga tiket di sekitar tahun 90an yang sekadar RM10-RM20 sahaja. Jika dilihat dari peningkatan tersebut, ia ternyata bahawa dengan adanya IB yang canggih itu, perkembangan industri ini amat ketara sekali di negara ini. 

Cabaran bagi mengangkat industri ini menjadi sebuah industri yang kukuh masih jauh lagi...dan ia merupakan cabaran yang harus dipikul oleh semua pihak khususnya bagi mencapai hasrat kerajaan melalui Dasar Industri Kreatif Negara (DIKN 2009). 

Memang agak sukar untuk anda membayangkan kecanggihan IB ini..kalau hanya dengan membaca tulisan saya sahaja...oleh itu saya syorkan anda datang sendiri menyaksikan persembahan di IB bagi mengenalinya dengan lebih dekat lagi..

Cabaran pada IB...:-)

Suatu masa nanti...peralatan yang ada di pentas IB akan dianggap lapok apabila muncul teknologi lagi canggih dan terkini...atau jika ada pesaing baharu yang muncul menandingi IB...atau bila mana penonton tidak lagi merasa kagum dengan sistem pentas yang ada...






Post a Comment

0 Comments